انتخاب لنت به این موارد مربوط میشود؛ از جمله این مواد عبارتند از: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو به رو شدن با چاله های آب و... مواردی هستند که قبل از خرید لنت ترمز باید در نظر گرفته شوند.
دیر یا زود شما باید تصمیم بگیرید که ماشین تان به چه اندازه تعمیر نیاز دارد. به ویژه قسمت هایی که به طور مرتب نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند. یکی از مواردی که باید بسیار جدی گرفته شود، سیستم ترمزهای ماشین است که با ایمنی سرنشینان رابطه مستقیم دارد. در این بین لنت ها ترمز نسبت به سایر قسمت های سیستم ترمز زودتر نیاز به تعویض دارند. خبر خوب در رابطه با لنت های ترمز این است که در بازار انواع مختلفی از آنها یافت میشوند و شما میتوانید لنتی که مناسب خودروی شما است را خریداری کنید.
نوع لنتی را که میخواهید خریداری کنید، بسته به میزان پولی که دارید، انتخاب کنید. شما نمیتوانید در مورد خرید لنت زمان را به عقب بیاندازید، چرا که لنت ها وظیفه توقف ماشین را بر عهده دارند و در صورت تمام شدن و یا شکستن کفشک ها، شما برای توقف ماشین راهی به جز برخورد با اجسام و محیط اطراف ندارید که چنین چیزی در بیشتر مواقع با حادثه های جانی و مالی سنگین همراه میشود.
تمام لنت های ترمز جهت ایجاد اصطحکاک نیاز به یک لایه نرم تر روی لایه فلزی خود دارند، سازندگان لنت ترمز به دو روش این اصطحکاک را ایجاد میکنند یا با چسبانیدن لایه نرم روی لایه فلز و یا با پرچ کردن این کار را انجام میدهند، تا کنون هیچ روش بهتری، جایگزین این دو روش نشده است. این کار باعث میشود تا عمر لنت ها طولانی تر شود. در هر حال لنت های ترمز به مرور زمان با ترمز گرفتن زیاد تمام میشوند و نیاز به تعویض پیدا میکنند. لنت های ترمز به نحوی طراحی شده اند که وقتی رو به پایان باشند، صدای سوت و یا جیغ مانندی از سمت آنان شنیده میشود که این نشان دهنده آن است که لنت های ترمز باید عوض شوند. اگر در هنگام شنیدن این صداها، لنت ها را عوض نکنید؛ به مرور زمان تیغه های فلزی دیسک ماشین با لبه های فلزی لنت ها تماس پیدا میکند که همین امر میتواند باعث شکسته شدن کفشک های ترمز و یا خط افتادن دیسک های چرخ شوند که میتواند بسیار خطرناک و گاها پر هزینه باشد.
علت صدای سوت لنت ترمز چیست ؟
|
قبل از خرید لنت ترمز دقت کنید چه نوع لنتی مورد نیاز ماشین تان است
وقتی لنت ترمز شما رو به پایان باشد، ناچارا باید لنت ها را تعویض کنید. برای انتخاب لنت مواردی را باید رعایت کنید که ماشین شما به طور مثال: در چه مسیرهایی بیشتر تردد میکند. چرا که انتخاب لنت به این موارد مربوط میشود؛ از جمله این مواد عبارتند از: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو به رو شدن با چاله های آب و... مواردی هستند که قبل از خرید لنت ترمز باید در نظر گرفته شوند.
در بازار لنت های ترمز در انواع مختلف همچون مواد آلی، مواد نیمه فلزی، مواد فلزی و سرامیکی عرضه میشوند. قبل از خرید لنت ترمز مهم است که مواد به کار رفته در ساخت لنت های ترمز را در نظر داشته باشید.
برخی لنت های ساخته شده برای ماشین ها از مواد آلی هستند، این نوع لنت ها با سایر اجزای ترمز همخوانی خوبی دارد و میتوان از آن برای کارهای سبکی که ماشین ها انجام میدهند، بهره برد. اما وقتی ماشین شما به یک تریلر و یا کاروان وصل باشد و در مسیرهای طولانی رفت و آمد داشته باشید، این ترمز نمیتواند انتخاب خوبی باشد. علاوه بر این ها در هنگام برخورد با آب، وقتی با این گونه لنت ترمز میکنید، توان کمی برای توقف ماشین دارند.
بهتر است این گونه لنت ها را نیمه فلزی بنامیم، چرا که در آن از یک کامپوزیتی از فلزات نرم برای اصطحکاک تعبیه شده است که قدرت ترمز کردن را افزایش میدهد. با این وجود، روتورها یا درام ها این نوع لنت های نیمه فلزی کمی زودتر از لنت های اورگانیکی از بین میروند، اما در کل انتخاب خوبی است.
این نوع ترمز از کیفیت و بهره وری بالایی برخوردار است، اما قیمت شان کمی گرانتر بوده و در ضمن روتور و درام ها در این نوع سیستم ترمز زودتر از لنت های نیمه فلزی نابود میشوند.
این نوع لنت ترمز به مراتب گرانتر از سه نوع قبلی از لنت های ترمز است، اما از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و نیز مدت زمان گارانتی این گونه لنت ها نیز بیشتر است. از نقطه ضعف های لنت های سرامیکی این است که آنها در دمای بالا کارایی خوبی دارند و این مورد بیشتر برای ماشین های پرتحرک مسابقه ای خوب است. همچنین این ترمزها وقتی سرد و یا مرطوب باشند، اصلا کارایی خوبی ندارند و ترمز ضعیفی را ارائه میدهند.
انتخاب لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب اکثر راننده ها
لنت ترمزهای نیمه فلزی بیشترین کارایی را در خودروهای سواری دارند. همچنین قیمت بسیار مناسب آن باعث شده که مردم استقبال بیشتری از این نوع لنت ها داشته باشند. بیشتر خودروسازهای جدید لنت ترمز ماشین های خود را از جنس لنت های نیمه فلزی ارائه میدهند. زیرا این خودرو سازان اعتقاد دارند که روتورها و درام های خودروهای شان در مقابل لنت های نیمه فلزی تحمل بیشتری از خود نشان میدهد و دیرتر خراب میشوند. با این حال اگر شما بیش از حد از خودروی خود کار میکشید، به طور مثال از کاروان و یا تریلر استفاده میکنید و در مسیرهای کوهستانی تردد میکنید، بهتر است از از لنت ترمزهای بالاتر استفاده کنید. لنت ترمز هایی چون تمام فلزی و یا سرامیکی میتوانند گزینه مناسبی باشند؛ به عبارت دیگر انتخاب لنت ترمز مناسب بستگی به کارکرد شما با ماشین تان دارد. این مسئه با جان شما در ارتباط است، پس جدی گرفتن آن امری بسیار ضروری است.
هنگام تعویض لنت ترمز، تمام سیستم ترمز را بررسی کنید
فرد عاقل در هنگام تعویض لنت ترمز تمام سیستم ترمز را بررسی میکند و حتی اگر اشخاص دیگری این کار را میکنند، از آنها میخواهد تا تمام موارد ایمنی ترمز ماشین را مورد بررسی قرار دهد. فقط نو و سالم بودن لنت ها برای گرفتن ترمز کافی نیست. شما باید از کارایی درام و روتورها و دیگر بخش های سیستم ترمز مطمئن باشید که دچار نقص نشده باشند. زیرا سیستم ترمز یکپارچه بوده و اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، ممکن است، در تمام سیستم اختلال ایجاد کند. این امر بسیار ضروری است که در هنگام عوض کردن لنت های ترمز حتما روغن ترمز جدید، جایگزین روغن ترمز قدیمی شود. هر ماده شیمیایی و غیر شیمیایی در یک مدت زمان خاص کارایی مفیدی دارد، حتما زمان عمر مفید روغن ترمز را در نظر داشته باشید.
لنت ترمزهای چرخ های عقب و جلوی ماشین گاها با هم تفاوت دارند. لنت ترمزهایی که برای لاستیک های جلو تعبیه شده با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخ های جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درست شده است که در اصطلاح به آنها ترمزهای دیسکی میگویند. اما کفشک های ساخته شده، برای چرخ های عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخ ها روی آن سوار هستند، قرار میگیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسه ای میگویند. این نوع سیتم بیشتر در محور عقب اتومبیل ها و کامیون ها یافت میشود. ترمزهای کاسه ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل تر است، ولی تولیدشان کم هزینه تر است و از مکانیسم ساده ای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند. در رانندگی های پرتنش بیشتر فشار ترمز ماشین روی ترمزهای جلو است، از این برای جلوگیری از ترمز کردن های اضافی از ترمز دستی استفاده میکنند.
همانطور که در بالا ذکر شد؛ ترمزهای دیسکی که در جلوی وسیله نقلیه واقع شده اند، باید فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند. اولین نمونه از ترمزهای دیسکی توسط طراحان خودرو و طراحان هواپیما ساخته شد. آنها میخواستند بهترین راه برای کاهش سرعت ماشین، بدون سوزاندن لنت های ترمز تجربه کنند. بعد از مدتی این فناوری روی خودروهای سواری که به صورت تجاری تولید میشدند، پیاده شد تا با این روش میزان ساییده شدن و بریدن ترمزها را کاهش دهند.
از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل میکند، از این روی سعی کرده اند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسه ای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند. از این رو بیشتر اتومبیل ها و کامیون ها در محور عقب شان از این نوع ترمز بهره میبرند. با این حال، خودروهای پیشرفته تر و کامیون های سنگین تر، به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسه ای از خود عبور میدهند. این بدان معنی است که کارایی شان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است. علاوه بر این ها ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترم های کاسه ای از خود نشان میدهد.
همانطور که در بالا خواندید داشتن یک لنت ترمز خوب هم در امنیت و حفظ جات شما تاثیر دارد و هم در سالم ماندن خودرو. پس باید در هنگام خرید لنت خودرو دقت کافی را داشته باشید و بهترین انتخاب را با توجه به توضیحات بالا انجام دهید.
برند tackpart تهیه و توزیع بهترین لنت خودرو را انجام داده و مفتخر است در این زمینه بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه نماید. برای انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز مناسب خودروی خود با ما در تماس باشید.
02532611067
آقای سید علیرضا جعفری مدیر فروش برند takpart
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |